Vlastnosti vrstvy¶
Atributová tabulka¶
Vektorová data se skládájí ze dvou základních složek – geometrie (body, linie, polygony) a informací o jednotlivých prvcích tzv. atributů.
Atributovou tabulku otevřeme pomocí ikony Otevřít atributovou tabulku nebo pravým kliknutím vyvoláme kontextové menu a zvolíme Otevřít atributovou tabulku. Tabulka slouží k prohlížení a editaci atributové složky dat. V názvu okna je vypsaný název vrstvy, celkový počet prvků (Features total), počet odfiltrovaných prvků (filtered) a počet prvků ve výběru (selected).
Základní funkce attributové tabulky
- kliknutím na název pole, lze hodnoty seřadit.
- kliknutím na číslo řádku můžeme označit jednotlivé prvky do výběru
- pomocí tlačítka Přesunout výběr nahoru
lze zobrazit vybrané prvky na prvním místě tabulky, což nám vybraná data zpřehlední.
lze použít funkce výběru, které jsou dostupné i v hlavním okně:
Okno atributové tabulky lze otevírat ve dvou režimech buď v samostatném okně, nebo jako panel. Přepínat tyto režimy lze pomocí funkce Dock Attribute Panel.
Vlastnosti¶
Vlastnosti vyvoláme dvojklikem na vrstvu nebo pravým tlačítkem myši kontextové menu a zvolíme Vlastnosti.
Informace¶
Jako první vidíme ve vlastnostech vrstvy záložku informace. Zde najdeme základní popis zdrojových dat - cesta k souboru, kódování, souřadnicový systém, ale i počet prvků a seznam atributů
Zdroj¶
Zde nalezneme základní nastavení ke zdroji vrstvy - název vrstvy, kódování textu, souřadnicový systém (SRS) a nastavení filtru.
Styl¶
Symbologie¶
Pomocí rolovací nabídky vybereme typ symbologie:
- Jednoduchý symbol - zde máme na výběr z uložených symbolů. V levém sloupci máme zobrazený typ symbolu a jeho jednotlivé části. Při kliknutí na konkrétní složku symbolu můžeme měnit její vlastnosti (barvy, typ výplně, šířka ohraničení atd.).
Tip
Pomocí tlačítek můžeme další složky symbolu přidávat , odebírat , zamykat nebo měnit jejich pořadí , . Tímto způsobem si můžeme vytvořit vlastní symbologii.
Kategorizovaný - vhodný pro kategoriální proměnné
- sloupec - pro výběr atributu
- barevný rozsah - výběr barev
- pro vytvoření kategorii kliknout na klasifikovat
Popisky¶
Kromě rozlišení prvků pomocí symbologie lze také přidat k jednotlivým prvkům popisek na základě jednoho z atributů.
Na této záložce je nejdříve nutné vybrat z rolovací nabídky položku Single labels. Tím se nám otevřou možnosti stylizace popisků, kde můžeme nastavit formát textu, obalovou zónu kolem textu, pozadí, stínování, možnosti umístění a vykreslování. Nejdříve je ale nutné nastavit zdroj popisku. Pomocí rolovací nabídky Popisky z vybreme zdrojový atribut popisku.
Panel stylování¶
Pro pohodlnější práci se stylováním, slouží panel stylování Stylování vrstvy, který lze aktivovat pravým kliknutím na prázdné místo v hlavním panelu a výběrem z nabídky nebo mocí klávesové zkratky F7. Výhodou panelu stylování je, že lze rychle, bez znovuotevírání okna, přepínat mezi vrstvyami,veškeré provedené změny v symbologii se vykreslí ihned, a také je zde možnost kroku zpět na předchozí symbologii, nebo přímo procházení historie všech změn.
Práce se styly¶
Více stylů u vrstvy¶
V rámci projektu lze vytvořit různé „verze“ nastylování u konkrétní vrstvy. Takto přednastavený styl můžeme potom podle potřeby měnit. Tato funkce může být užitečná např. při vytváření mapových výstupů jednoho zdroje dat s různou symbologií. Styly lze ovládat (přídání, smazání, přejmenování, zvolení, export) pomocí tlačítka ve spodní části okna vlastností, nebo z kontextového menu vrstvy (pravý klik na vrstvu v panelu vrstev), zde je přepínání jednotlivých stylů rychlejší. V panelu stylování se styly ovládají v samostatné záložce Správce stylů.
Uložení a načtení nastavení vrstvy pomocí souboru¶
Celé nastavení (styl, formuláře, atd.) vrstvy lze také uložit do samostatného souboru (*.qml, *.sld), což můžeme využít pro sdílení mezi kolegy, nebo pro pozdější použití nastavení vrstvy v jiném projektu.
Možnost uložení a načtení najdeme v okně Vlastnoti vrstvy kliknutím na tlačítko Styl. První dvě možnosti v nabídce umožní Načíst styl… a Uložit styl….
U QML souboru můžeme zvolit (stejně jako při kopírování stylů), které součásti nastavení se budou ukládat popř. načítat.