Tvorba nových vrstev a jejich editace¶
Vytvoření Shapefile vrstvy¶
Novou vrstvu lze vytvořit pomocí tlačítka Nová
Shapefile vrstva nebo v hlavním menu .
![../_images/new_layer.png](../_images/new_layer.png)
Obr. 64 Nová vektorová vrstva.
V první řadě je nutné zadat cestu, kam se nová vrstva vytvoří. Dále při vytváření zvolíme typ vrstvy (bod, linie nebo polygon), souřadnicový systém vrstvy, a pokud je třeba, přidáme nové atributy. Také lze nastavit vytvoření Z hodnot (nadmořské výšky) nebo M hodnot (další měřené hodnoty).
Vytváření nového atributu:
Název - název atributu (max. 10 znaků) - toto omezení vychází z formátu Esri Shapefile, který je zde použit
-
Textová data
(String) - formát buněk je text, nelze použít pro výpočty (max. 255 znaků)Celé číslo
(Integer) - formát buněk je celé číslo, tedy bez desetinných míst (max. 10 znaků)Desetinné číslo
(Real) - formát buněk je desetinné číslo (max. 10 znaků)Datum
(Date) - formát buněk je datum (max. 20 znaků)
Délka - počet znaků
Přesnost - počet desetinných míst
pro přidání atributu vrstvy je nutné kliknout na tlačítko
Add to Fields List
Ve spodní části okna máme seznam atributů, které máme ve vrstvě
připravené. Atributy lze odstranit označením a kliknutím na tlačítko
Remove Field. Automaticky je zde
přidaný atribut „id“, pokud ho nechceme, lze jej také vymazat.
Pokud máme vše nastaveno, potvrdíme tlačítkem OK a nová vrstva se automaticky nahraje do projektu.
Editace vrstvy¶
Editaci vrstvy spustíme pomocí tlačítka
Přepnout editaci nebo v hlavním menu . Spuštěním režimu editace se aktivují editační funkce
v panelu a bude nám umožněno vytvářet nové prvky a jejich atributy
nebo editovat stávající. Vrstva, která je momentálně v režimu editace,
je v seznamu vrstev znázorněna s editační ikonkou
.
Režim editace ukončíme opět pomocí tlačítka
Přepnout editaci. Provedené změny je vhodné průběžně ukládat
pomocí ikony
Uložit změny vrstvy. Pokud při
editaci zapomeneme uložit změny, QGIS se nás při ukončení editace
zeptá, zda chceme provedené změny uložit, či nikoliv.
Základní nástroje editace jsou dostupné ve výchozím nastavení mezi ostatními Nástrojovými lištami. Některké nástroje jsou ale dostupné v samostatné liště Pokročilá digitalizace. Tu můžeme aktivovat v seznamu všech dostupních položek a to pomocí pravého kliku a následné aktivace vybrané položky.
Zapnutí panelu Pokročilá digitalizace.
Základní editace geometrie¶
,
,
Přidat … prvek - kliknutím vytvoříme prvek (bod), nebo lomové
body prvku (linie, polygon). V druhém případě ukončíme tvorbu prvku
kliknutím pravým tlačítkem a přidáme případné atributy. Při
přidávání lomových bodů je možné se vrátit o krok zpět pomocí
klávesy
Backspace
nebo Del
.
![../_images/edit_polygon.png](../_images/edit_polygon.png)
Obr. 66 Vytváření nového prvku ve vrstvě polygonů. Pokud by v tomto momentě byla tvorba prvku pravým kliknutím ukončena, polygon by měl tři uzly (tvar trojúhelníku).
Vertex tool - pomocí nástroje uzlů lze
- přidávat body kliknutím na křížek ve středu hrany a umístěním bodu
- přidávat body dvojklikem na hranu a umístěním bodu
- posunovat existující body kliknutím na bod a umístěním bodu
- mazat body označením bodu (nebo více bodů pomocí
Shift
) a stisknutím klávesyBackspace
neboDel
- posouvat celé hrany kliknutím na hranu a umístěním hrany
![../_images/edit_polygon_node.png](../_images/edit_polygon_node.png)
Obr. 67 Přidání a přesunutí lomového bodu (uzlu, vertexu).
Nástroj uzlů lze použít ve dvou módech, buď pouze pro vrstvu kterou editujeme , nebo pro všechny vrstvy které jsou v módu editace
Vymazat vybrané - smaže vybrané prvky
Přesunout prvek/prvky - jednotlivé prvky přesuneme kliknutím na prvek, posunutím a opětovným klliknutím
![../_images/edit_polygon_move.png](../_images/edit_polygon_move.png)
Obr. 68 Přesun prvku.
Další variantou funkce je Kopírovat a přesunout prvek/prvky, kdy stejným principem prvky kopírujeme.
Pro přesun nebo kopírování více prvků můžeme pracovat s více prvky,
které máme ve výběru.
Rozdělit objekt - naklikáme „řez“ přes
místa, které chceme rozdělit a pro ukončení klikneme pravým tlačítkem,
prvek se nám v místech průsečíků rozdělí
![../_images/edit_polygon_split.png](../_images/edit_polygon_split.png)
Obr. 69 Rozdělení polygonu na dva.
Sloučit vybrané prvky - nejdříve pomocí
výběru označíme prvky, které chceme spojit. Při sloučení
vyskočí okno, ve kterém je možné zadat hodnoty atributů „nového“ - sloučeného
prvku. Tyto hodnoty můžeme odvodit z konkrétního vstupního prvku, nebo je lze
vypočítat (např. suma, průměr). Výchozí hodnota atributů je
NULL
,
tedy žádná hodnota.
![../_images/edit_polygon_merge.png](../_images/edit_polygon_merge.png)
Obr. 70 Sloučení sousedních polygonů.
Změnit tvar prvků - obdobně jako při rozdělení
nebo tvorbě nového prvku lze naklikáním nového tvaru změnit tvar
stávajícího prvku. Pro změnu tvaru musí být při naklikávání „řezu“
vždy minimálně dva průsečíky. V případě změny tvaru polygonu bude
část s menší plochou vymazána (Obr. 71).
![../_images/edit_polygon_resh.png](../_images/edit_polygon_resh.png)
Obr. 71 Změna tvaru polygonu - zmenšení.
![../_images/edit_polygon_resh2.png](../_images/edit_polygon_resh2.png)
Obr. 72 Změna tvaru polygonu - zvětšení.
![../_images/edit_line_resh.png](../_images/edit_line_resh.png)
Obr. 73 Změna tvaru linie.
Přichytávání (snapping)¶
Pro topologicky čistou editaci můžeme pomocí lišty
Enable Snapping, nebo využít klávesovou zkratku
S
. Přichycení kurzoru se zobrazí výrazně růžovým čtverečkem v případě
lomového bodu (viz Obr. 75) nebo křížkem v případě segmentu
(Obr. 76).
![../_images/snapping.png](../_images/snapping.png)
Obr. 74 Základní okno možnosti přichytávání.
![../_images/snapping_vertex.png](../_images/snapping_vertex.png)
Obr. 75 Přichycení kurzoru pouze k lomovému bodu.
![../_images/snapping_segment.png](../_images/snapping_segment.png)
Obr. 76 Přichycení kurzoru k segmentu.
-
All Layers - přichytávání ke všem viditelným vektorovým vrstvám projektu
Active Layer - přichytávání pouze v rámci editované vrstvy, ostatní vrstvy ignoruje
Pokročilé nastavení - režim pokročilého nastavení, lze nastavit různé nastavení pro jednotlivé vrstvy a nabízí možnost Vyvarovat se protnutí
Open snapping Options...
- otevře nastavení přichytávání v samostatném okně
-
Tolerance
- vzdálenost, od které se kurzor bude k lomovému bodu nebo segmentu přichytávat, hodnotu lze zadat v mapových jednotkách (vzdálenost na mapě) nebo pixelech (vzdálenost na monitoru)
Zapnout topologickou editaci - při aktivaci lze pomocí
Nástroj uzlú posouvat společný lomový bod přichycení obou prvků najednou. Pokud není aktivní, lomový bod lze oddělit
Zapnout přichytávání na protnutí - při aktivaci se bude kurzor přichytávat i na případné místo „překřížení“ segmentů (linií)
Zapnout trasování - trasování umožňuje vytvářet nové prvky tak aby na sebe přímo navazovaly (topologicky čistá data). Funguje na principu vyhledání nejkratší vzdálensoti na segmentech mezi zadanými body. Trasování může být problematické v případě, že máme vrstvu s více navazujícími polygony, kdy nejkratší vzdálenost nemusí vést po vnější hraně skupiny polygonů (Obr. 78). To lze vyřešit přidáním více bodů při trasování, popř. u polygonů využitím funkce Vyvarovat se protnutní
![../_images/snapping_trace_line.png](../_images/snapping_trace_line.png)
Obr. 77 Trasovaní k linii při tvorbě polygonu.
![../_images/snapping_trace_poly.png](../_images/snapping_trace_poly.png)
Obr. 78 Trasovaní s nejkratší vzdáleností při tvorbě line.
Tip
Nastavení přichytávání lze měnit i v momentě, kdy vytváříme prvek a potřebujeme změnit parametry jen pro přidání konkrétního uzlu (např. Obr. 75 a Obr. 76).
Pokročílý režim přichytávání¶
![../_images/snapping_adv.png](../_images/snapping_adv.png)
Obr. 79 Režim pokročilého nastavení přichytávání.
V pokročilém režimu lze jednotlivé parametry nastavit pro každou vrstvu
zvlášť, navíc je zde u polygonových vrstev funkce Vyvarovat
se protnutí, která zabraňuje polygonům jejich překryv, což lze mimo jiné
využít jako alternativu k funkci trasování. Nový polygon potom můžeme zakreslit
s přesahem do sousedícího polygonu, tento přesah bude potom automaticky vymazán. Takto snadno docílíme čistě navazujících polygonů.
![../_images/snapping_avoid.png](../_images/snapping_avoid.png)
Obr. 80 Příklad použití Vyvarovat se protnutí
.
a) bez Vyvarovat se protnutí
- polygon se vytvoří tak,
jak jsme ho zakreslili, a
překrývá předchozí polygon. Při odstranění nového polygonu bychom
viděli opět hranici polygonu jako v prvním kroku.
b) Vyvarovat se protnutí
- polygon se vytvoří bez
překryvu, hranice na sebe čistě navazuje.
Editace atributové tabulky¶
Pokud máme aktivní editaci ( Přepnout editaci),
můžeme editovat nejen geometrii, ale i atributovou tabulku vrstvy. V okně
atributové tabulky lze editaci ukládat
Uložit
změny vrstvy i mazat vybrané prvky
Vymazat vybrané:
- kliknutím do libovolného pole můžeme vepisovat a upravovat hodnoty tabulky
Nové pole - přidá nový atribut do tabulky
Smazat pole - vyvolá nabídku, ze které vybereme sloupce k vymazání
Otevřít kalkulátor polí - pomocí kalkulátoru polí lze vytvářet nebo aktualizovat sloupce (atributy) na základě zadaného výrazu (vzorce)
Kalkulátor polí¶
Pomocí funkce Otevřít kalkulátor polí
můžeme zadáním výrazu provádět výpočty na základě existujících
hodnot v atributové tabulce nebo funkcí (např. výpočet rozlohy
polygonu). Výsledek výrazu můžeme nechat zapsat do nového sloupce,
do virtuálního sloupce, nebo lze aktualizovat již existující sloupec.
![../_images/field_calc.png](../_images/field_calc.png)
Obr. 81 Okno kalkulačky polí.
Nejdříve je nutné nastavit, zda chceme výsledek zapsat do nového pole, virtuálního pole, nebo pouze aktualizovat existující pole.
Vytvořit nové pole
- vytvoří nové pole, zde je třeba definovat parametry nového atributu
Vytvořit virtuální pole
- vytvoří virtuální pole, které se při každé změně automaticky aktualizuje. Nevýhodou může být, že se pole neukládá do zdrojových dat, ale pouze do souboru projektu
Aktualizovat existující pole
- přepíše hodnoty ve vybraném poli
Nyní můžeme přejít k zadání vlastního výrazu - záložka Výraz.
Levá část okna (Výraz) je prostor zadání výrazu, v horní části máme několik tlačítek s vybranými operátory a ve spodní části potom náhled výstupu.
![../_images/field_calc_exp.png](../_images/field_calc_exp.png)
Obr. 82 Okno pro zápis výrazu.
Pravá část okna (Funkce) slouží k rychlému zadání funkcí nebo parametrů do výrazu, v pravé části se k vybrané funkci/parametru zobrazuje nápověda. Požadované položky lze vyhledat pomocí filtru nebo prohledáním příslušných kategorií. Přidání funkce nebo hodnoty pole pomocí okna funkcí se provádí dvojklikem na položku.
![../_images/field_calc_fun.png](../_images/field_calc_fun.png)
Obr. 83 Prohledávání funkcí v kategoriích.
Při zadávání parametru pole nebo hodnoty pole (Pole a hodnoty) je možné nechat si zobrazit všechny hodnoty (tlačítko: všechny jedinečné hodnoty) nebo prvních 10 hodnot (tlačítko: 10 vzorků) atributu.
![../_images/field_calc_fun_field.png](../_images/field_calc_fun_field.png)
Obr. 84 Zobrazení všech hodnot konkrétního atributu pomocí tlačítka všechny jedinečné hodnoty.
![../_images/field_calc_area.png](../_images/field_calc_area.png)
Obr. 85 Příklad jednoduchého výpočtu plochy polygonů vypsáním výrazu „$area“.
Poznámka pro pokročilé
Druhá záložka - Editor funkcí umožňuje definovat vlastní funkce pomocí jazyka Python
Tip
Editovat stávající atributy lze i přímo z atributové tabulky, a to
pomocí panelu (Obr. 86), který se aktivuje po přepnutí do
režimu editace. Zde vybereme atribut, který chceme editovat, a zadáme
požadovaný výraz (ručně nebo pomocí dialogu ), potom
potvrdíme aktualizaci buď pro všechny prvky, nebo jen pro prvky vybrané.
![../_images/field_edit_panel.png](../_images/field_edit_panel.png)
Obr. 86 Panel editace atributů v atributové tabulce.