Vlastnosti vrstvy¶
Atributová tabulka¶
Atributovou tabulku otevřeme pomocí ikony Otevřít
atributovou tabulku nebo pravým kliknutím vyvoláme kontextové menu
a zvolíme Otevřít atributovou tabulku. Tabulka slouží
k prohlížení a editaci atributové složky dat. Kliknutím na číslo
řádku můžeme označit jednotlivé prvky do výběru. V názvu okna je
vypsaný název vrstvy, celkový počet prvků (Features total), počet
odfiltrovaných prvků (filtered) a počet prvků ve výběru (selected).

Obr. 40 Atributová tabulka vrstvy.
Tip
Pomocí tlačítka Přesunout výběr
nahoru lze zobrazit vybrané prvky na prvním místě tabulky, což nám
vybraná data zpřehlední.
Pomocí tlačítka Invertovat výběr
můžeme invertovat výběr. Zruší se aktuální výběr a
vytvoří se výběr prvků, které ve výběru nebyly.
Pomocí nabídky v levém dolním rohu lze zvolit filtr
zobrazených prvků. Ve výchozím nastavení filtr zobrazuje všechny
prvky ve vrstvě, tedy hodnota:
Zobrazit všechny
prvky
Vlastnosti¶
Vlastnosti vyvoláme dvojklikem na vrstvu nebo pravým tlačítkem myši kontextové menu a zvolíme Vlastnosti.
Obecné¶
V první záložce nalezneme základní informace o nahrané vrstvě jako název vrstvy, zdroj, kódování znaků, souřadnicový systém (SRS) a další.

Obr. 41 Vlastnosti vektorové vrstvy.
Styl¶
Styl (symbologie)¶
Pomocí rolovací nabídky vybereme typ symbologie:
- jednoduchý symbol - zde máme na výběr z uložených symbolů. V levém sloupci máme zobrazený typ symbolu a jeho jednotlivé části. Při kliknutí na konkrétní složku symbolu můžeme měnit její vlastnosti (Barvy, Typ výplně, Šířka ohraničení atd.).

Obr. 42 Jednoduchá symbologie. V levé části vlastnosti označené složky symbolu.
Tip
Pomocí tlačítek můžeme další složky symbolu přidávat
, odebírat
, zamykat
nebo
měnit jejich pořadí
,
. Tímto způsobem
si můžeme vytvořit vlastní symbologii.
kategorizovaný - vhodný pro kategoriální proměnné
- sloupec - pro výběr atributu
- barevný rozsah - výběr barev
- pro vytvoření kategorii kliknout na klasifikovat

Obr. 43 Kategorizovaná symbologie.
odstupňovaný - vhodný pro spojité proměnné
- nastavení obdobné jako u možnosti kategorizovaný
- možnost režimu intervalů a počet tříd

Obr. 44 Odstupňovaná symbologie.
Popisky¶
Kromě rozlišení prvků pomocí symbologie lze také přidat k jednotlivým prvkům popisek na základě jednoho z atributů.

Obr. 45 Vlastnosti popisků vrstvy.
Na této záložce je nejdříve nutné vybrat z rolovací nabídky
polužku Zobrazit popisky pro tuto vrstvu. Tím se nám otevřou
možnosti stylizace popisků, kde můžeme nastavit formát textu, obalovou zónu
kolem textu, pozadí, stínování, možnosti umístění a vykreslování. Nejdříve je
ale nutné nastavit zdroj popisku. Pomocí rolovací nabídky Popisky z
vybreme zdrojový atribut popisku.

Obr. 46 Příklad popisků s použitím obalové zóny textu.
Práce se styly¶
Pro pohodlnější práci se stylováním, slouží panel stylování Layer styling, který lze aktivovat pravým kliknutím na prázdné místo v hlavním panelu a výběrem z nabídky nebo mocí klávesové zkratky F7. Výhodou panelu stylování je, že lze rychle, bez znovuotevírání okna, přepínat mezi vrstvyami,veškeré provedené změny v symbologii se vykreslí ihned, a také je zde možnost kroku zpět na předchozí symbologii, nebo přímo procházení historie všech změn.

Obr. 47 Panel stylování
Poznámka pro pokročilé
V rámci vrstvy lze vytvořit různé „verze“ nastylování, které můžeme podle potřeby měnit. Tato funkce může být užitečná např. při vytváření mapových výstupů jednoho zdroje dat s různou symbologií. Styly lze ovládat (přídání, smazání, přejmenování, zvolení, export) pomocí tlačítka ve spodní části okna vlastností, nebo z kontextového menu vrstvy (pravý klik na vrstvu v panelu vrstev), zde je přepínání jednotlivých stylů rychlejší. V panelu stylování se styly ovládají v samostatné záložce Správce stylů.

Obr. 48 Výběr stylu pomocí kontextového menu z panelu vrstev

Obr. 49 Výběr stylu pomocí kontextového menu z panelu vrstev
Metadata¶
V záložce Metadata je možné získat základní metadata vektorové vrstvy.

Obr. 50 Příklad výpisu metadat vrstvy ve formátu ESRI shapefile.

Obr. 51 Příklad výpisu metadat vrstvy ve formátu PostGIS.